Middag
Ontdek in deze inspirerende workshop hoe jij als professional al een schokdemper bent bij huiselijk geweld en kindermishandeling. Iedere professional heeft de kwaliteiten van een schokdemper in zich – empathie, veerkracht en het vermogen om anderen te ondersteunen.
In deze sessie onderzoeken we samen hoe we deze kwaliteiten kunnen versterken en effectief inzetten.
Drs. Eefke Custers, orthopedagoog generalist, Hoofd opleidingen Civil Care en Anita van den Broek, senior opleider/ adviseur Civil Care
Janine Janssen is geïnteresseerd in de rol van humor bij leren omgaan met de gevolgen van geweld door een naaste. Hoe kan het helpen en hoe kunnen verkeerd geplaatste of ontvangen grappen van de omgeving of van professionals het effect van het geweld juist verergeren.
Prof. dr. Janine Janssen is lector Geweld in Afhankelijkheidsrelaties aan Avans Hogeschool en de Politieacademie, hoogleraar Criminologie en Rechtsantropologie aan de Open Universiteit en hoofd onderzoek van het Landelijk Expertise Centrum Eer Gerelateerd Geweld van de nationale politie.
Als orthopedagoog heb ik ervaren dat school en jeugdhulp nog altijd gescheiden werelden zijn. Deze ervaringen zijn de aanleiding geweest om een promotieonderzoek te doen naar de rol van de school op problematiek bij kinderen die huiselijk geweld meemaken op basis van de data van de landelijke cohortstudie huiselijk geweld en kindermishandeling door het Verwey-Jonker Instituut.
MSc Liselotte van Loon-Dikkers, researcher bij Verwey-Jonker Instituut
De linkwerkers van Team Toekomst, vaak zelf ouder en afkomstig uit de wijken, ondersteunen dagelijks jeugdigen (basis- en middelbaar onderwijs) en hun gezinnen in kans ongelijke- en kwetsbare situaties in Rotterdamse wijken. De aanpak omvat langdurige ondersteuning voor zowel de jeugdigen als hun gezinnen. Deze ondersteuning vindt zowel op school als thuis plaats, door middel van een krachtig netwerk en een traject op maat.
Saïda Ouarirou, operationeel directeur en
Romy van der Heide, pedagoog
Veel leerlingen die opgroeien met ingrijpende ervaringen en chronische stress in de thuissituatie, hebben moeite om op school mee te komen. Om hen te ondersteunen bij het leren en hun veerkracht te versterken is meer nodig dan alleen goed onderwijs. Maar hoe geef je vorm aan echte samenwerking bij complexe problemen?
Drs. Vera Ram, orthopedagoog, MSc Evelyne Offerman, orthopedagoog/ praktijkonderzoeker en Michiel Asselman, orthopedagoog-generalist/ praktijkonderzoeker
Als een jongere grensoverschrijdend (delict) gedrag heeft laten zien kan een Halt traject hem helpen zijn fout goed te maken en een strafblad te voorkomen. Halt heeft daarnaast spreekuren op scholen voor primair en secundair onderwijs en een loket in de wijk (of tijdens een evenement) en geeft in het kader van preventie voorlichting over bijvoorbeeld het gevaar van het bezit van wapens en hoe je verlokt kan worden ‘geldezel’ te worden.
Paulien Engelaar, landelijk aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling (Halt) en
Eline Scheffer, coördinator Halt in de wijk.
Beleid, bestuur en management
Het onderwijs is een belangrijke partij als het gaat om het voor het kind en gezin zo veilig mogelijk maken.
Drs. Miriam Feddema, Manager stedelijke WIJ-teams en Drs. Mariës Zegers, senior beleidsadviseur onderwijs jeugdhulp