Uit mijn promotieonderzoek komt naar voren dat wanneer er sprake is van huiselijk geweld in een gezin, dit impact heeft op hoe kinderen zich voelen op school. Zelfs als het geweld niet vaak voorkomt, leidt het tot een lager welbevinden op school. Bovendien blijkt dat als deze kinderen zich minder goed voelen op school, zij vaker last hebben van psychosociale problemen en PTSS. Daarom is het van groot belang dat er door zowel onderwijsprofessionals als hulpverleners aandacht wordt besteed aan het welbevinden van kinderen op school als er sprake is van huiselijk geweld. Hiervoor is het belangrijk dat onderwijsprofessionals en hulpverleners kennis hebben over huiselijk geweld en de rol die de school kan spelen voor deze kinderen, en dient samenwerking tussen deze partijen gestimuleerd te worden. In deze deelsessie vertel ik meer over de resultaten van mijn promotieonderzoek en gaan we aan de slag hoe de school een bijdrage kan leveren aan het welbevinden van kinderen op school die huiselijk geweld meemaken.
Leerdoelen:
- Kennis opdoen over de rol van het welzijn op school op de problemen die kinderen hebben die huiselijk geweld meemaken.
- Praktische handvaten hoe het welzijn op school gestimuleerd kan worden.
- Interactief aan de slag met de vraag hoe we het welzijn van kinderen die in een onveilige thuissituatie opgroeien, binnen het onderwijs kunnen verbeteren.
Voor wie?
Hulpverleners, schoolmedewerkers, beleidsmakers en andere geïnteresseerden.
Van toepassing op de leeftijdscategorie: Jeugd (8 tot 18 jaar).